Jump to content
Depresija Forum

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

natalija84

tehnike za sf

Recommended Posts

Evo nekoliko pravila/tehnika koje su dobrodošle u «borbi» sa socijalnom anksioznošću:

 

1. Socijalna anksioznost, povučenost, trema su normalne u pojedinim socijalnim situacijama – gotovo svi ljudi ih imaju.

 

2. Ljudi vas puno manje promatraju nego što vi to mislite. Pođite od sebe: koliko vi promatrate druge? Vjerujte mi, niti s drugima nije puno drugačije. S druge strane pokušajte ih promatrati više. Već samo skretanje fokusa sa sebe na druge činit će vas spontanijima.

 

3. Što je najgore što vam se u nekoj socijalnoj situaciji može dogoditi? Je li to što će neki ljudi zaključiti da ste «nespretni» u društvu doista tako loše? Kakve će to posljedice imati za vas i za vaš život? Što vi mislite o ljudima koji su u nekoj situaciji socijalno anksiozni?

 

4. Za napetu šutnju je potrebno dvoje (barem). Nema potrebe da vi osjećate dužnost da vodite konverzaciju. Uostalom, što nedostaje šutnji? Kažu da je najveći stupanj bliskosti između dvije osobe kada se osjećaju ugodno jedna s drugom - u tišini.

 

5. Pokušaj da sakrijete vašu socijalnu anksioznost će samo uroditi time da se osjećate još anksioznije – radije ju priznajte ljudima. Tehnika koja je meni osobno pomogla u oslobađanju od treme je da svima pričam (čak i pretjerano) o svojoj tremi (na kraju, ispričala sam je i vama dragi čitatelji dead). Zanimljivost koju sam u vezi toga primijetila: ljudima je simpatično kada tako nešto priznajete bez ustručavanja.

S druge strane ako priznate svoju socijalnu anksioznost sebe ćete rasteretiti velikog dijela straha da će ju drugi primijetiti i po vlastitom viđenju smanjiti tuđa očekivanja («drugi će vam lakše progledati kroz prste za neki socijalni gaf ako znaju da imate tremu» – zanimljivo, samim time će se vaša trema smanjiti).

 

6. Zablude o praksi: često se kaže ako želite pobijediti svoje strahove suočite se s njima. To bi konkretno za osobu s povišenom socijalnom anksioznošću značilo da se treba što češće naći u socijalnim situacijama koje joj izazivaju nelagodu. Međutim, ovdje postoji jedna iznimka: socijalna anksioznost će se smanjiti samo ako te socijalne situacije kasnije procijenimo kao uspješne (da smo ih «dobro odradili»). Ako ih procijenimo kao neuspješne (što uopće ne mora značiti da su bile – bitna je naša evaluacija) – u svakoj sljedećoj takvoj situaciji naša socijalna anksioznost će rasti. Pokušajte definirati koje su točno te situacije u kojima osjećate nelagodu.

 

7. Ako ne znate kako biste se u nekoj socijalnoj situaciji trebali ponašati, umjesto da se time previše opterećujete i zapadate u negativna stanja zbog te svoje «nekompetentnosti» – pažljivo promatrajte druge koji se po vašem mišljenju dobro snalaze. Zamislite to kao učenje – velika prednost čovjekovog stupnja inteligencije je što ima sposobnost učiti prema modelu. Tako ćete u sljedećoj sličnoj situaciji imati okvirni obrazac kako biste se željeli ponašati. Dalje je samo stvar prakse. Zapamtite: svaka situacija koju procijenite kao uspješno izvedenu smanjuje vašu socijalnu anksioznost u sljedećoj sličnoj situaciji.

 

8. Sami sebi ste najveći kritičari. Drugi ljudi ne pamte, niti pretjerano obraćaju pažnju na vaše socijalne «gafove» (osim ako niste javna ličnost, ali onda vjerojatno niti nemate problema sa socijalnom anksioznošću). Koliko vi obraćate pažnju na tuđe socijalne gafove?

 

9. Ako imate strah od javnih nastupa (izlaganja pred puno ljudi – kao npr. ja dead) vašu anksioznost će bitno smanjiti kvalitetna priprema. To znači ako napamet naučite svoje izlaganje (preporuča se čak vježbanje pred ogledalom) bitno smanjujete napetost kada se nađete u toj situaciji - ja to nikad nisam napravila smijeh. Ono što meni pomaže (kad mi nema druge bang) i ako to situacija dopušta: na početku izlaganja se «našaliti» sa otprilike rečenicom: «Moram vas samo upozoriti da imam tremu od ovakvih nastupa što može rezultirati time da počnem pričati gluposti» - bili ste iskreni i ako imate imalo kvalitetnu publiku – nasmijali ste ih i smanjili očekivanja koja se na vas postavljaju.

 

10. Jedna preporuka koja me svojevremeno od srca nasmijala: kad se nađete u situaciji gdje osjećate jaku tremu recite sami sebi: «Pa što, malo sam anksiozan – kao da mi je prvi put» (još je smješnije kad to čitate na stranici koja se bavi socijalnom fobijom). To nas vodi direktno u sljedeću točku:

 

11. Nikad ne zanemarite humor. Ako i napravite neku «grešku» umjesto da istrčite plačući ili se ukočite do stupnja petrifikacije – nasmijte se sami sebi - pred drugima. Taj postupak nevjerojatno opušta cijelu atmosferu i čini vas za barem dva stupnja simpatičnijima i socijalno kompetentnijima. Realno gledano – iz perspektive Univerzuma, što je vaša greškica osim jedne beznačajne humoristične situacije wink?

 

12. Naravno, uvijek će se naći ljudi koji će ukazivati na vašu zatvorenost i povučenost kao na nešto negativno, možda vas čak i zadirkivati radi toga (vjerovali ili ne – čak i u svijetu odraslih). Takvi ljudi su noćna mora svakoj osobi sa povišenom socijalnom anksioznošću. Ipak, zapitajte se: koje mane na drugima najlakše zapažate? Odgovor je: one koje imate i sami, a ti drugi vam onda samo pomažu da se osjećate bolje. Najbolji način nošenja s takvim ljudima je nasmiješiti se (obavezno yes) i reći: «da, imaš pravo, ja jesam malo povućena osoba i trebam više vremena da se oslobodim među ljudima. Što ćeš, takav/takva sam.». Iznenađenje s druge strane će biti veliko jer većina ljudi, makar i podsvjesno, zna da je najveća hrabrost priznati svoje najveće strahove.

Share this post


Link to post

"Ovde ću vam opisati nekoliko praktičnih tehnika uz pomoć kojih ćete uspeti drastično da povećate svoje samopouzdanje. Ne mogu vam dovoljno naglasiti koliko je bitan rad na podizanju vlastitog samopouzdanja! Ako malo bolje razmislite, videćete da je nisko samopouzdanje jedan od glavnih uzroka anksioznosti i paničnih napada. Ok evo tih nekoliko saveta, primenjujte ih sve:

 

1. Zapitajte se: Šta je najgori mogući ishod trenutne situacije? Veoma često mi brinemo oko nekih stvari koje se uopšte ni neće dogoditi – brinemo unapred. Potrebno je da preusmerimo našu energiju od zabrinutosti prema nekim boljim i kreativnijim stvarima, npr da stvaramo bolje odnose sa drugim ljudima, da napredujemo u karijeri i slično…

 

2. Razoružajte taj negativni, unutrašnji glas u vama! Negativno razmišljanje koje možda praktikujete konstantno održava vaše samopouzdanje na niskom nivou. Zamislite da imate kontrolu jačine (kao na cd plejeru) tog unutrašnjeg glasa i onda smanjitu jačinu na minimum. To ćete uraditi tako što ćete vežbati da ne uzimate zdravo za gotovo sve to što vam unutrašnji glas govori. Potrebno je da ne shvatate ozbiljno tu negativnost, već da se bukvalno smejete na sve negativno što vam taj glas govori.

 

3. Kada radite nešto po prvi put, zamislite da ste to već radili u prošlosti. Ljudi se plaše novih stvari, tako da kad rade neku stvar po prvi put, oni obično nemaju uspeha. Zato, prevarite svoj um, zatvorite oči i zamislite da ste uspešno uradili tu stvar u prošlosti. Unapred osetite uzbuđenje tog obavljenog zadatka.

 

 

4. Pronađite neku osobu koja ima dosta samopouzdanja u nečemu, i pokušajte da naučite nešto od nje. Nemojte se truditi da imitirate tu osobu, već zapazitte šta je to kod nje što joj omogućava da izvršava zadatke sa lakoćom, koji su njeni kvaliteti, verovanja, stavovi itd… Ako ste u mogućnosti da razgovarate sa njima, slobodno ih pitajte sve što vas zanima!

 

5. Ponašajte se kao da već posedujete kvalitete i osobine koje želite da pridobijete. Zapitajte se kako bi se osećali, šta bi radili, kako bi pričali, koje bi osobine imali da već imate puno samopouzdanja u nečemu. Radite ovo svakog dana, i videćete da tokom vremena sve manje i manje glumite, a sve više i više imate samopouzdanja, jer polako postajete takvi kakvi ste se pretvarali da jeste.

 

6. Projektujte se u budućnost i zapitajte sebe da li je to sa čime ste se suočili zaista toliko strašno kao što vi mislite. Zamislite sebe u dalekoj budućnosti i zapitajte se koliku važnost ima neka situacija iz prošlosti (ono čega se trenutno bojite). Skoro da se nećete ni setiti te situacije iz prošlosti!

 

7. Ne zaboravite da gubite 100% šansi za uspeh u situacijama kojih se pribojavate i koje u velikom luku zaobilazite. Kako znate da li ste uspeli ako uopšte ne probate nešto? Da bi ste imali uspela i nešto dobili, morate žrtvovati nešto! Nemojte se stideti da pitate za ono što vam treba. Ako budete istrajni u tome, ljudi će vam odgovoriti na kraju. Važno je da budete strpljivi i da ne odustajete lako!

 

 

 

8. Nastojte da uvek idete ka tome da se osećate dobro! Razmislite malo i vidite koje su to stvari koje čine da se osećate dobro. Onda se fokusirajte na te stvari i gledajte da ih prkatikujete što je više moguće. Bilo da je to uspomena na neki lep događaj iz prošlosti, slušanje muzike, razmišljanje o dragoj osobi, savetujem vas da praktikujete te aktivnosti. One će učinite da se osećate dobro o samom sebi.

 

9. Nemojte biti toliko samo-svesni. Verovatno ste zapazili da ste previše samo-svesni i da vam to zadaje muke. Ovo samo još više utiče na manjak samopouzdanja jer vi konstantno pratite svoje akcije. Umesto što non stop stavljate sebe u centar pažnje, probajte da se fokusirate na nešto što možete posmatrati i proučavati svakog dana. Bitna stvar je pažnja nije na vama. Takođe, nemojte dozvoliti sebi da se dosađujete, jer ćete tada razmišljati o sebi. Umesto toga, nađite neku zanimaciju, nešto što će vam odvući pažnju.

 

 

 

10. Ne primajte negativne kritike drugih (a ni od vas) zdravo za gotovo! Ne zaboravite da ljud koji imaju veliko samopouzdanje nisu savršeni. Niko nije savršen! Možda često o sebi razmišljate negativno, shvatite da ovo samo još više razara vašu sliku o samom sebi. Kad počnete da mislite o sebi negativno, shvatite da stvari nisu baš tako crne, i da neće zauvek biti tako loše. Stvari će se promeniti nabolje, verujte!

 

11. Kada uspete u nečemu, nemojte misliti da ste imali sreće, da je bilo slučajno i slično tome. Pobrinite se da zahvalite sebi što ste u nečemu uspeli, jer ste to vi postigli, svojim umećem i svojim talentom. Počnite da vrednujete sebe i svoje kvalitete! Sa druge strane, kada ne uspete u nečemu, nemojte praviti dramu od svega toga, znajte da je to samo privremeno, i da ako iz toga naučite nešto, da ćete u tome sigurno uspeti u budućnosti."

 

 

 

Anksioznost.net

Share this post


Link to post

×
×
  • Create New...